Monday 30 January 2012


PENDAPAT/ PERBINCANGAN
Gejala samseng yang berlaku menyebabkan sekolah bukan tempat yang selamat untuk menimba ilmu. Media massa sering melaporkan para pelajar bergaduh di dalam kawasan sekolah disebabkan hal yang remeh.
Berikan pendapat anda untuk membendung gejala ini daripada terus menular.
USAHA-USAHA MEMENDUNG GEJALA SAMSENG DI SEKOLAH
                       Akhbar melaporkan berita seorang pelajar mati akibat dibelasah sekumpulan rakan sekolahnya, gara-gara berebut teman wanita. Sebelum itu, tregedi yang menyebabkan kematian jega berlaku di sekolah menengah beraliran agama. Situasi ini menyebabkan sesetengah pihak menganggap sekolah bukan lagi tempat yang selamat untuk menimba ilmu. Pelbagai faktor menyumbang gejala ini daripada terus menular.
                       Untuk membendung gejala ini daripada terus menular, peranan setiap indivdu amatlah penting. Oleh hal demikian, setiap daripada kita perlu memfokuskan matlamat ke sekolah adalah untuk menimba ilmu. Jika ada hal-hal yang tidak penting seperti cemburu, rakan dengki ataupun ada sikap pilih kasih, lupakan sahaja isu tersebut.
                       Selain itu, ibu bapa juga memainkan perana yang penting. Ibu bapa walaupun pergi bekerja jam 7.00 pagi dan balik bekerja jam 7.00 malam, anak-anak yang meningkat remaja perlu diberi perhatian. Wang bukan segala-galanya. Sesetengah ibu bapa menganggap dengan memberi sjumlah wang yang dikehendaki anak, segala masalah akan selesai.
                       Masyarakat juga memainkan peranan penting untuk membendung gejal samseng. Hal ini demikian kerana, sikap gengster yang dilakukan oleh pelajar banyak dipengaruhi oleh sikap negatif yang terdapat dalam masyarakat.Seerusnya, pihak jawatankuasa taman perumahan perlu peka akan keadaan ini dengan mengadakan pelbagai aktiviti yang disukai oleh remaja. Aktiviti hari keluarga ataupun kembara berbasikal dapat mewujudkan jati diri dalam jiwa mereka. Mereka akan saling menghargai orang lain.
                       Pihak sekolah perlu lebih serius menangani masalah ini. Meraka yang didapati mula menimbulkan bibit-bibit pergaduhan, perlu diambil tindakan. Kumpulan ini perlu diberi amaran, kaunseling, memanggil ibu bapa, surat amaran, dan jika masih berdegil juga sewajarnya dibuang sekolah.
                       Pihak kerajaan memainkan perana penting untuk mengatasi gejala samseng daripada merebak ke sekolah. Dalam hal ini, peranan pasukan polis amat diperlukan untuk memantau keadaan sekolah. Polis tidak boleh berkompromi apabila berlaku gejala ini di sekolah.Mereka yang bersalah perlu didakwa untuk menjadi pengajaran kepada pelajar lain
                       Kesimpulannya, gejala samseng di sekolah perlu dibanteras ke akar umbi untuk mewujudakan suasana pembelajaran yang konduksi. Walau apa juga masalah yang melanda, setiap daripada kita perlu mempunyai jati diri  yang kuat untuk membendung setiap unsur yang negatif.       

No comments:

Post a Comment